Robbie » Specials » Startende ondernemer

Tips voor kleine zelfstandige ondernemers, ZZP-ers

Tips voor kleine zelfstandige ondernemers, ZZP-ers Wanneer je start als ondernemer, bijvoorbeeld als ZZP-er, of in welke rechtspersoon dan ook, heb je niet alleen te maken met de uitoefening van je eigenlijke vak, maar moet je aan veel andere beslommeringen denken. Daar gaat veel energie aan verloren die helaas geen geld in het laatje brengt. Maar een troost is dat je concurrenten de zelfde problemen en kosten hebben. Dus je concurrentiepositie hoeft er niet onder te lijden onder al de administratieve en verzekeringstechnische beslommeringen. Een (beginnende) ondernemer heeft niet alleen te maken met klanten en leveranciers. Helaas zijn er aantal dingen waar wel degelijk ook goed bij moet worden stilgestaan. Zoals verzekeringen, welke wel en welke (voorlopig) nog niet. En heb je al aan een calamiteitenplan gedacht voor het geval er brand uitbreekt. Zomaar enkele aspecten die wel aandacht verdienen.

Backdoor-selling

Als je de beslisser in het bedrijf niet te spreken krijgt, kun je het via een ander in het bedrijf proberen. Want beïnvloeders heb je ook nodig om je doel te verwezenlijken. Vaak is het belangrijk om meerdere partijen binnen een mogelijke nieuwe afnemer voor je te winnen.

Procentsommen

Niet iedereen is even sterk in handelsrekenen en procentsommen. Als je geluk hebt is er misschien iemand in je omgeving die ondersteuning kan bieden, als het gaat om winstmarges en kortingspercentages, boekhouding etc. Toch is het handig dat je begrijpt dat een verkoopprijs die inclusief 21% is, voor slechts 17,6% uit BTW bestaat.

Verkooptechniek

Eigenlijk doet ieder mens en zelfs ieder kind aan verkopen in het dagelijks leven, bijvoorbeeld als het vraagt nog even te mogen buiten spelen als het helpt met afwassen. Dus verkopen is niet zo ingewikkeld als het soms lijkt. Maar een aantal basisregels kan de startende ondernemer wel van pas komen.

Mond-tot-mondreclame

De goedkoopste en meeste effectieve reclame voor de kleinere ondernemer. Zorg dat je in je omgeving als betrouwbare vakman bekend staat, die z'n afspraken nakomt, goede service verleent en eventuele fouten netjes oplost. Als je dan ook nog een marktconform prijsniveau hanteert stromen de opdrachten vanzelf binnen.

Arbeidsongeschiktheidsverzekering

Een risico om goed over na te denken, of je het wel of niet wil dragen.
Backdoor-selling (de inkoper passeren en toch verkopen)

Backdoor-selling (de inkoper passeren en toch verkopen)

Wanneer je als zelfstandige ZZP'er of verkoopmedewerker er niet in slaagt om rechtstreeks de inkoper of directeur van een potentiële klant te overtuigen om bij jouw toponderneming afnemer te worden, z…
Beloon je vaste trouwe klanten voor hun loyale koopgedrag

Beloon je vaste trouwe klanten voor hun loyale koopgedrag

Als vaste klant van een winkel verwacht men extra service van de winkelier of filiaalhouder. De trouwe klant koopt immers al geruime tijd, dus is geen toevallige passant die uit noodzaak een eenmalige…
Checklist voor noodzakelijk calamiteitenplan bij werkgever

Checklist voor noodzakelijk calamiteitenplan bij werkgever

Het is belangrijk dat iedere medewerker in een gebouw precies weet wat hem/haar te doen staat bij een bedeigende situatie, opdat zowel medewerkers als bezoekers snel in veiligheid worden gebracht, en…
Noodzakelijke verzekeringen voor startende ondernemers

Noodzakelijke verzekeringen voor startende ondernemers

Als startende ondernemer wil je het liefst alleen met je eigen bedrijf dus 'met de handel' bezig zijn, en zo min mogelijk met verplichte zaken zoals belasting, verzekeringen en andere tijdrovende besl…
Verhuur van bedrijfsruimte heeft voordelen maar ook risico's

Verhuur van bedrijfsruimte heeft voordelen maar ook risico's

Beschik je als onderneming of non-profitorganisatie, (noodgedwongen) over te veel bedrijfsruimte, dan kan het een optie zijn om tijdelijk die overtollige ruimtes te verhuren. Dat is vaak veel gunstige…
Goede klantenservice noodzakelijk voor elke onderneming

Goede klantenservice noodzakelijk voor elke onderneming

Negatieve publiciteit over je bedrijf is dodelijk. Niet alleen moet het imago van je product goed zijn, maar er mogen ook niet te veel klachten over je klantenservice. Klanten gaan twijfelen als er ke…
Het belang van stagiairs voor de onderneming

Het belang van stagiairs voor de onderneming

Bij een flink aantal opleidingen is het van belang dat leerlingen via een stageplaats praktijkervaring opdoen bij bedrijven. Maar het belang is vaak wederzijds, want de werkgever die een stageplek ter…
Soepel en conflictloos je wil doordrukken, en je zin krijgen

Soepel en conflictloos je wil doordrukken, en je zin krijgen

Als je iets van een ander gedaan wilt krijgen waarvan je verwacht dat hij/zij dat niet (gelijk) wil doen, dien je een strategie te bedenken om toch je zin te krijgen en je doel te bereiken. Op prettig…
Blijf als zzp'er alert en de concurrent steeds een stap voor

Blijf als zzp'er alert en de concurrent steeds een stap voor

Als de marktsituatie, conjunctuur, en de klantenvraag voor je bedrijf gunstig zijn moet je er vaak snel van profiteren, want economische meewind heb je niet constant. Je kans voorbij laten gaan, doord…
De klant moet je de order gunnen, doe dus aan klantenbinding

De klant moet je de order gunnen, doe dus aan klantenbinding

Niemand koopt graag bij iemand die hij niet sympathiek vindt of bij een bedrijf met een afstandelijke uitstraling. Weliswaar is de prijs van het product of de dienst heel belangrijk, maar de inkoper v…
Hoe start je als Zelfstandige Zonder Personeel (ZZP'er)

Hoe start je als Zelfstandige Zonder Personeel (ZZP'er)

Is "voor jezelf beginnen" niet de droom van elke werknemer? Als je uitsluitend jezelf wilt verhuren en nog geen grote bedrijfsplannen hebt, is het niet nodig een BV of firma op te richten. Je gaat in…
Slinkse verkooptruc: 21% BTW-korting is ongepaste misleiding

Slinkse verkooptruc: 21% BTW-korting is ongepaste misleiding

Als u € 100 verdient en uw collega € 115, dan ontvangt uw collega 15% meer salaris dan u. Maar u ontvangt in dat geval 13% minder dan die collega. Het btw-bedrag berekenen is een dergelijke kwestie va…
Uw schriftelijke offerte maakt vooral uw concurrent sterker

Uw schriftelijke offerte maakt vooral uw concurrent sterker

Het uitbrengen van een schriftelijke offerte is te vergelijken met het spelen in een casino. We kunnen winnen, gelijkspelen, maar ook verliezen omdat onze zwart-op-wit prijsopgave door de aanvrager mi…
Altijd afdingen van vraagprijs anders betaal je veel te veel

Altijd afdingen van vraagprijs anders betaal je veel te veel

Bij onderhandelingen moet je altijd meer vragen dan je hoopt te krijgen. De biedende partij zal immers nooit gelijk akkoord gaan, en met een ongunstiger tegenvoorstel komen. Vandaar dat huizen een vra…
Gepubliceerd door Robbie op 20-12-2010, laatst gewijzigd op 05-07-2016. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.

Bronnen en referenties