Robbie » Specials » Succesvol ondernemen

Succesvolle bedrijfsvoering van zelfstandige ondernemer

Succesvolle bedrijfsvoering van zelfstandige ondernemer Als ZZP-er, eenmansbedrijf, en/of franchise nemer, weet je ongetwijfeld alles van je vak, de markt en de branche waarin je opereert. Maar die onontbeerlijke basiskennis hebben je meeste concurrenten natuurlijk ook. Toch is het de bedoeling dat jij die mooie order in de wacht sleept en niet de concullega. Een aantal nuttige tips waarmee je in de markt een streepje voor hebt en de strijd kunt winnen.

Procentberekeningen lastig maar belangrijk

Logisch dat als je een klantgericht zelfstandig ondernemer bent die z'n vak verstaat en de hele dag allerlei zaken in de gaten dient te houden, het rekenen met procenten niet je sterkste punt is. Toch zul je moeten snappen dat bij een BTW-percentage van 21%, de prijs voor 17,6% uit BTW bestaat en dat je dus niet te veel korting moet geven als je bij wijze van verkoopactie de BTW niet doorberekent.

Backdoorselling

Als we niet via de hoofdingang ons doel kunnen bereiken, lukt het misschien via de achterdeur. Als de inkoper of directeur van een onderneming onze offerte of product niet zo ziet zitten, wil het nog niet zeggen dat de anderen binnen een onderneming er net zo over denken. Wellicht is de technische dienst of bedrijfsleider juist wel gecharmeerd van onze aanbieding, en moeten we die eerst eens aanspreken en ons kunnen tonen, zodat die hun directeur of de inkoper wel enthousiast kunnen krijgen. Wees daarbij wel tactvol en diplomatiek, want als de beslisser zich in z'n hemd voelt staan, lukt het nooit.

De beste en goedkoopste vorm van reclame

Voor de kleine ondernemer die een beperkt afzetgebied heeft is een goede mond-tot-mondreclame van levensbelang. Zorg in je dorp of in de regio waarin je voornamelijk opereert, dat je alleen maar tevreden klanten hebt. Een consument die een grote klus moet laten uitvoeren is altijd onzeker met welk bedrijf hij in zee moet gaan. Hij heeft namelijk geen flauw idee wie een goede prijs/kwaliteit kan leveren, en daarom zijn de positieve gesprekken over je bedrijf tijdens verjaardagen en praatjes over de schutting uiterst belangrijk. Zorg dus voor een goede naam en uitstekende reputatie, kom je afspraken na.

De schriftelijke offerte

Vaak worden offertes misbruikt om bij de concurrent een betere aanbieding te krijgen. Dat hou je natuurlijk niet tegen, maar je kunt het wel bemoeilijken door het werk een beetje vaag te omschrijven en zo min mogelijk gespecificeerd, dus in een totaalprijs offreren.Realiseer je ook dat als je een kortingsbedrag noemt omdat de BTW op arbeid geen 21% doch tijdelijk 6% is, men precies de materiaalkosten en het arbeidsloon kan uitrekenen. Daar is natuurlijk niets op tegen, als je het maar wel beseft.
Slinkse verkooptruc: 21% BTW-korting is ongepaste misleiding

Slinkse verkooptruc: 21% BTW-korting is ongepaste misleiding

Als u € 100 verdient en uw collega € 115, dan ontvangt uw collega 15% meer salaris dan u. Maar u ontvangt in dat geval 13% minder dan die collega. Het btw-bedrag berekenen is een dergelijke kwestie va…
Backdoor-selling (de inkoper passeren en toch verkopen)

Backdoor-selling (de inkoper passeren en toch verkopen)

Wanneer je als zelfstandige ZZP'er of verkoopmedewerker er niet in slaagt om rechtstreeks de inkoper of directeur van een potentiële klant te overtuigen om bij jouw toponderneming afnemer te worden, z…
Gevecht fabrikant tegen detaillist gunstig voor consument

Gevecht fabrikant tegen detaillist gunstig voor consument

Fabrikanten van merkartikelen distribueren via groothandel, grossiers, dealers, detaillisten. De fabrikant wil graag controle en macht uitoefenen op deze groep directe afnemers. Hij wil het "Recht van…
Met de 80/20-regel sneller inzicht, slimmer en slagvaardiger

Met de 80/20-regel sneller inzicht, slimmer en slagvaardiger

De 80/20-regel (of 20/80-regel) heeft veel invloed op ons. Het is een natuurwet die van toepassing is op mensen en bedrijven. Als je beseft dat de 80/20-regel een realiteit is, geeft het zelfvertrouwe…
Gesprekstechniek: Let op, het venijn zit vaak in de staart

Gesprekstechniek: Let op, het venijn zit vaak in de staart

Soms gaat iemand een gesprek met je aan, die pas tegen het eind van dat onderhoud nog een opmerkelijke vraag stelt, of een verzoek heeft. Als het gaat om je aardige buurman, goede vriend of collega, h…
Mond-tot-mondreclame: goede, goedkope promotie voor bedrijf

Mond-tot-mondreclame: goede, goedkope promotie voor bedrijf

Mond-tot-mondreclame is vooral voor de kleinere onderneming of zelfstandige ZZP-er, een effectieve en goedkope reclamevorm. Want objectieve positieve berichten die een potentiële opdrachtgever in zijn…
Gepubliceerd door Robbie op 03-04-2014, laatst gewijzigd op 20-06-2017. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.