Praktische tips voor de zelfstandige ondernemer
Een eigen bedrijf is de droom van velen. Als zelfstandig ondernemer moet je behalve je klanten tevreden stellen nog een hoop andere zaken regelen. Tijdrovende kwesties als de fiscus, verzekering, offertes maken om maar een paar zaken te noemen. Gelukkig hoef je niet zelf in alle gevallen het wiel opnieuw uit te vinden en is een hoop informatie beschikbaar op internet. En branchegenoten en anderen uit je netwerk, kunnen ook veel info verschaffen. Vaak wast de ene hand de andere.
Een eigen bedrijf
Zelfstandig ondernemerschap vraagt veel energie en inzet van je, en dikwijls ook van je partner. Sommige dingen moet je daarom niet proberen allemaal zelf uit te zoeken. Besteed liever zoveel mogelijk tijd aan klanten en aan de inkoop, want daar moet de winst vandaan komen. Als het gaat om het ontwerpen van bedrijfsrichtlijnen en een Intranet, zijn er genoeg voorbeelden. Met autocorrectie kun je trouwens nog veel tijd winnen wellicht. En als het om vergaderen gaat zijn er ook wel wat handigheidjes.
Inkooponderhandelingen
En als je inkoopt bij een leverancier is het belangrijk de juiste volgorde in de te bedingen kortingsoorten te aan te houden. Dus nooit beginnen met betalingskorting of de jaarbonus, want dan krijg je een dooie mus. Bedenk dat inkopen net zo moeilijk is als verkopen, dus verdiep je in de materie of sluit je aan bij een inkoopvereniging.
Reclame
Vaak kostbaar om te adverteren e.d. Realiseer je dat mond-tot-mond reclame vaak goedkoop en effectief is.
- Dus wacht niet te lang met het maken van een offerte en zorg dat hij duidelijk en overzichtelijk is,
- Kom je afspraken tijdig en correct na,
- Lever vakwerk tegen een redelijke prijs, dus hanteer een goede marktconforme prijs/kwaliteitsverhouding,
- Zorg na afloop voor goede service.
De klanten zullen je dan bij al hun kennissen, vrienden en familie positief aanbevelen.
De 80/20-regel
Realiseer je als ondernemer dat je in 80 procent van de tijd steeds met de zelfde 20% van je vakkennis en gereedschap bezig bent. En dat ook slechts 20% van je verkoopassortiment voor 80% van de omzet zorgen.
Erkenning en waardering
Een basisbehoefte van ieder mens, dus ook van klanten, collega's, leveranciers en personeel. Als je dat als ondernemer begrijpt en waar nodig toepast, ben je niet alleen zakelijk verstandig bezig, maar ga je zelf ook beter in je vel zitten.