Robbie » Specials » Gesprekstechniek
Robbie: Informatie van A tot Z

Tips om zakelijk gesprek in je voordeel te laten verlopen

Tips om zakelijk gesprek in je voordeel te laten verlopen Zakelijke besprekingen zijn altijd belangrijk, want het gaat om geld dat je kunt verdienen maar ook verliezen. Zorg dus dat de onderhandelingen in je voordeel verlopen. Er zijn verschillende gesprekstechnieken die ons daarbij ondersteunen. En realiseer je dat gelijk hebben geen enkel nut heeft zolang de ander ons geen gelijk geeft. En je krijgt eerder gelijk als je een beetje sympathiek wordt gevonden. Dus toon ook begrip voor de standpunten van de tegenpartij.

Verkoopgesprek

Voordat je een ander met goede argumenten kunt overtuigen om een product of dienst te kopen, dien je aandachtig te hebben geluisterd naar die potentiële klant. Wat zijn z'n wensen, problemen en behoeften. Dus wat wil zij/hij waar jij een goede oplossing voor hebt. Pas als je de wensen en behoeften van de ander snapt en goed in kaart hebt gebracht, kun je met een op de klant afgestemde maatoplossing komen.

Een duidelijk antwoord forceren

Regelmatig demonstreren we een product of dienst aan een ander, laten we de voordelen zien, wekken we interesse voor ons aanbod. Hoe krijgen we na afloop van onze presentatie dan een heldere reactie, als we merken dat die ander niet het achterste van z'n tong wil laten zien. Dus als uw gesprekspartner niet duidelijk of ontwijkend reageert op de vraag, wat hij van uw product of dienst vindt.

Probeer bij een vage onduidelijke reactie via afperkende vragen, de ander alsnog tot een duidelijk antwoord te dwingen, Zoals bijvoorbeeld: " wat vond u het beste/mooiste van dit apparaat?" en dan vervolgens " wat vond u het minste". U dwingt de ander op die manier tot een meer complete reactie. Een dergelijke vraagtechniek leidt vaak tot meer nuttige informatie voor u, ongeacht of het een auto, huis, of boekhoudprogramma betreft dat u onder de aandacht heeft gebracht.

Bovenstaande manier van vragen is ook heel handig als u eerlijk wilt weten:
  • Wat vrienden en bekenden van uw nieuwste aanschaf vinden,
  • De mening van een ander over uw kinderen,
  • Wat men vindt van uw optreden in de toneelvoorstelling,
  • Of prestatie op het sportveld,

Venijn zit dikwijls in de staart

Soms is het werkelijk doel van het gesprek niet het onderwerp (smoes) waarmee de ander het gesprek is gestart. Het laatste of middelste onderwerp is dikwijls waar het echt om gaat en niet het eerste gesprekspunt. En zo gaat een ander ook bij u te werk. Dat doen we in feite allemaal, meestal vragen we eerst aan onze gesprekspartner hoe het met de zaken is gesteld, of we hebben nog een ander minder belangrijk onderwerp.
Als je niet weet wat te zeggen bij kapper, feestje of date

Als je niet weet wat te zeggen bij kapper, feestje of date

Als men verwacht dat je praat, maar je niets weet te vertellen voelt dat onprettig. Zwijgen in een kleine ruimte (lift) is ook ongemakkelijk. Praten bij de kapper is soms een ramp, want waarover moet…
Via open- gesloten- en suggestieve vragen een nuttig gesprek

Via open- gesloten- en suggestieve vragen een nuttig gesprek

Als je bij een gesprek of interview veel van een ander te weten wil komen, dien je vooral goed te luisteren en moet je tussen de regels door kunnen “lezen”. Maar zonder een goede vraagtechniek verkrij…
Gesprekstechniek: Let op, het venijn zit vaak in de staart

Gesprekstechniek: Let op, het venijn zit vaak in de staart

Soms gaat iemand een gesprek met je aan, die pas tegen het eind van dat onderhoud nog een opmerkelijke vraag stelt, of een verzoek heeft. Als het gaat om je aardige buurman, goede vriend of collega, h…
De kunst van echt luisteren naar iemand met privé-problemen

De kunst van echt luisteren naar iemand met privé-problemen

Als je van nature, of vanwege je beroep, oplossingsgericht bent, is het vaak moeilijk iemand met een persoonlijk probleem te laten uitpraten. Maar als een ander je aandacht vraagt inzake een ruzie, re…
Bezoek je klant alleen als die er ook voordeel bij heeft

Bezoek je klant alleen als die er ook voordeel bij heeft

Sommige klanten vinden het prettig dat je ze regelmatig bezoekt voor een verkoopgesprek. Andere afnemers vinden het juist vervelend en nemen liever zelf het initiatief voor een afspraak. Scheer dus ni…
Gepubliceerd door Robbie op 06-02-2011, laatst gewijzigd op 27-06-2017. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Schrijf mee!