Robbie » Specials » Ideale werknemer

Zo ben je de ideale werknemer en collega

Zo ben je de ideale werknemer en collega Als hardwerkende loyale werknemer met een collegiale instelling heb je het niet altijd makkelijk. Je moet immers vaak inspannend en lastig werk doen. Dan zijn er ook nog collega's met een gebruiksaanwijzing, en er is een chef waar je geen ruzie mee wilt hebben. En dan elke dag de tijdsdruk vanwege de deadlines die gehaald moeten worden. En de (interne) klanten die tevreden moeten zijn.

Beroep van werknemer is niet eenvoudig

  • Over het algemeen kom je tijd te kort om alles uit te voeren wat er van je verwacht wordt, waardoor je sneller fouten maakt en niet altijd de kwaliteit kan leveren waar je ook zelf tevreden over bent.
  • Daarnaast zijn er collega's, meerderen, klanten en leveranciers die meestal prettige mensen zijn maar die, even als wijzelf, allemaal wel wat karaktertrekken hebben waarmee je om moet kunnen gaan. Besef hierbij dat een collega waarvan bij het management duidelijk is dat die speciale kwaliteiten heeft, (orders binnenhaalt, dingen gedaan krijgt die de doorsnee werknemer niet voor elkaar krijgt, goed kan overtuigen etc.) altijd aan het langste eind trekt. De voetballer die doelpunten maakt wordt nu eenmaal altijd opgesteld, ongeacht z'n karaktereigenschappen.
  • Dan is er ook nog de druk van de economie, die bepaalt of ons bedrijf goed gaat en of onze toekomst zeker is. Het flexwerken en het thuiswerken zijn nieuwe fenomenen die voordelen bieden, maar evenzeer nadelen kennen.

Kortom als loyale hardwerkende werknemer word je van vele kanten belaagd, waardoor we aan het eind van de week echt wel moe zijn.

Vaak beter bellen dan mailen

Trap niet in de valkuil om discussies per email te voeren. Standpunten kunnen onnodig verharden en voordat je het weet irriteer je een ander. Bovendien is het zonde van de tijd om dagen heen-en-weer te mailen, terwijl een misverstand per telefoon of onder vier ogen, dikwijls binnen 5 minuten is opgelost.

Erken je chef

Zelfs als je meer vakkennis hebt dan je chef en misschien veel wijzer bent omdat je een stuk ouder bent, is het niet handig hem/haar daarmee te confronteren. Het werkt een stuk plezieriger om je chef als zodanig te erkennen en hem/haar in zijn functie te ondersteunen met jouw ervaring, kennis en staat van dienst. Vergeet ook niet dat er veel aspecten zijn waarin hij wel beter zal zijn, en dus inderdaad je meerdere is.

Procentsommen

Als je in de verkoop werkt en met verkoopprijzen en inkoopprijzen te maken hebt, is het handig dat je wat over procenten en percentages snapt. Dat bijvoorbeeld bij een BTW-tarief van 21%, de verkoopprijs inclusief die BTW, voor slechts 17,6% uit BTW bestaat. Essentieel om dat te beseffen als je een tijdelijke verkoopactie hebt dat de klant de BTW niet hoeft te betalen.

Ideale werkgever

In een volgend artikel gaan we uitgebreid in op de ideale werkgever. Dus management dat begrijpt dat gemotiveerd personeel beter presteert dan onverschillige werknemers. Personeel raakt natuurlijk gemotiveerd door financiële prikkels. Maar individuele waardering en erkenning is net zo belangrijk. Het is trouwens niet alleen leuk om complimenten te krijgen, maar het geeft ook een goed gevoel om ze te kunnen geven. De piramide van Maslow, is wat dat betreft een theorie die in de praktijk waarheid blijkt.
Zo schrijf je een afscheidsbrief die eeuwig wordt bewaard

Zo schrijf je een afscheidsbrief die eeuwig wordt bewaard

Een afscheidsbrief is vaak van grote betekenis, zowel voor afzender als ontvanger. Je kunt je gevoelens en erkentelijkheid met die afscheidswoorden uitspreken. Reken maar dat zo'n laatste persoonlijke…
Slinkse verkooptruc: 21% BTW-korting is ongepaste misleiding

Slinkse verkooptruc: 21% BTW-korting is ongepaste misleiding

Als u € 100 verdient en uw collega € 115, dan ontvangt uw collega 15% meer salaris dan u. Maar u ontvangt in dat geval 13% minder dan die collega. Het btw-bedrag berekenen is een dergelijke kwestie va…
Liegen is fout, maar als je toch liegt doe het dan wel goed

Liegen is fout, maar als je toch liegt doe het dan wel goed

Met een stalen onbewogen gezicht een leugen vertellen is moeilijk. Omdat we angst hebben dat de leugen van ons gezicht is af te lezen. Angst is namelijk een emotie die tot uiting komt via lichaamstaal…
Door de voortdurend te hoge werkdruk raak ik overspannen

Door de voortdurend te hoge werkdruk raak ik overspannen

Ben je een serieuze medewerker met “hart voor de zaak” en plichtsgetrouw, wees er dan attent op dat je niet steeds te veel werk krijgt toegeschoven of naar je toetrekt. Is de werkdruk of tijdsdruk nam…
Gouden sollicitatietips voor hoger aanvangssalaris

Gouden sollicitatietips voor hoger aanvangssalaris

Als starter op de arbeidsmarkt sta je, als het om je salaris gaat, niet erg sterk want je hebt weinig werkervaring en kunt dus nog geen indrukwekkend CV presenteren. Wat je wel kunt aanbieden is de pe…
Met de 80/20-regel sneller inzicht, slimmer en slagvaardiger

Met de 80/20-regel sneller inzicht, slimmer en slagvaardiger

De 80/20-regel (of 20/80-regel) heeft veel invloed op ons. Het is een natuurwet die van toepassing is op mensen en bedrijven. Als je beseft dat de 80/20-regel een realiteit is, geeft het zelfvertrouwe…
Reorganisatie overleven? Toon je capaciteiten en je waarde

Reorganisatie overleven? Toon je capaciteiten en je waarde

Het is niet nodig en ook niet verstandig om over je prestaties te veel op te scheppen op je werk. Maar al te bescheiden zijn werkt ook niet in je voordeel. In het belang van jezelf is het wel degelijk…
Vraag salarisverhoging ruim vóór je functioneringsgeprek

Vraag salarisverhoging ruim vóór je functioneringsgeprek

Een functioneringsgesprek is vaak een spannende aangelegenheid, want heeft de leiding van de afdeling aanmerkingen op je functioneren, of zijn het hoofdzakelijk complimenten die je in ontvangst gaat n…
Motiveer je personeel, en maak ze echte MEDEwerkers

Motiveer je personeel, en maak ze echte MEDEwerkers

Goed en verstandig omgaan met personeel is een must, zodat je optimaal van je vakbekwame mensen kunt profiteren. Als je prettig en respectvol met medewerkers omgaat vinden ze het fijn in jouw bedrijf…
Ben jij eigenlijk wel een goede en prettige collega?!

Ben jij eigenlijk wel een goede en prettige collega?!

Collegialiteit is de noodzakelijke olie tussen de raderen van samenwerking, zowel bij betaalde arbeid als binnen een vrijwilligersorganisatie, vereniging etc. Plezier en voldoening in je werk hangt me…
De grootste fout die je als werknemer op het werk kunt maken

De grootste fout die je als werknemer op het werk kunt maken

Alleen degene die niets uitvoert op z'n werk maakt nooit fouten. Iedereen die zich wel inzet voor z'n job, en verplichtingen nakomt maakt onvermijdelijk fouten. En daarom is een fout maken eerder een…
Werktijdverkorting via het kopen van extra vrije dagen

Werktijdverkorting via het kopen van extra vrije dagen

Als werknemer kun je soms best wat extra vrije tijd gebruiken, ook al kost dat geld. Maar ook het bedrijf waar je werkt kan minder draaien en dan komt het je werkgever misschien goed uit als een perso…
Erkenning en waardering zijn basisbehoeften van ieder mens

Erkenning en waardering zijn basisbehoeften van ieder mens

Eten, drinken, veiligheid, warmte en seks zijn zo ongeveer de belangrijkste primaire basisbehoeften van de mens. Maar vrijwel direct daarna volgt de sterke behoefte aan erkenning en waardering. Als we…
Uw leidinggevende mag nooit merken dat u slimmer bent

Uw leidinggevende mag nooit merken dat u slimmer bent

Loop er niet mee te koop indien u als ondergeschikte regelmatig wat slimmer bent dan uw leidinggevende. Want als de kans klein is dat zo'n chef snel vertrekt of een andere functie krijgt, blijft er ni…
E-mail, sms en WhatsApp maken vaak meer kapot dan je lief is

E-mail, sms en WhatsApp maken vaak meer kapot dan je lief is

De E-mail en ander elektronisch berichtenverkeer is niet meer weg te denken uit ons bestaan. Behalve de voordelen, brengt het mailverkeer, de sms, WhatsApp en facebook, ook nadelen met zich mee. Want…
Zo communiceer je een moeilijke boodschap

Zo communiceer je een moeilijke boodschap

Een vervelende mededeling, slecht nieuws of een moeilijk onderwerp. Hoe brengen we zo'n lastige boodschap. Soms is het verstandig het moeilijke bericht zo snel en duidelijk mogelijk te brengen. In een…
Gelijk hebben is niet genoeg, je moet ook gelijk krijgen

Gelijk hebben is niet genoeg, je moet ook gelijk krijgen

Je kunt gelijk hebben dat je salarisverhoging moet ontvangen, maar als je chef die mening niet deelt schiet je met dat gelijk "hebben" weinig op. Het is daarom niet alleen belangrijk dat je gelijk heb…
Ideale werknemer heeft recht op ideale werkgever

Ideale werknemer heeft recht op ideale werkgever

Een goede werkgever laat zijn personeel optimaal presteren en snapt dat de werknemers daartoe pas in staat zijn indien ze goed gemotiveerd zijn. Die motivatie lukt als medewerkers het gevoel hebben da…
Gepubliceerd door Robbie op 30-07-2010, laatst gewijzigd op 15-12-2020. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.