Zo ben je de ideale werknemer en collega
Als hardwerkende loyale werknemer met een collegiale instelling heb je het niet altijd makkelijk. Je moet immers vaak inspannend en lastig werk doen. Dan zijn er ook nog collega's met een gebruiksaanwijzing, en er is een chef waar je geen ruzie mee wilt hebben. En dan elke dag de tijdsdruk vanwege de deadlines die gehaald moeten worden. En de (interne) klanten die tevreden moeten zijn.
Beroep van werknemer is niet eenvoudig
- Over het algemeen kom je tijd te kort om alles uit te voeren wat er van je verwacht wordt, waardoor je sneller fouten maakt en niet altijd de kwaliteit kan leveren waar je ook zelf tevreden over bent.
- Daarnaast zijn er collega's, meerderen, klanten en leveranciers die meestal prettige mensen zijn maar die, even als wijzelf, allemaal wel wat karaktertrekken hebben waarmee je om moet kunnen gaan. Besef hierbij dat een collega waarvan bij het management duidelijk is dat die speciale kwaliteiten heeft, (orders binnenhaalt, dingen gedaan krijgt die de doorsnee werknemer niet voor elkaar krijgt, goed kan overtuigen etc.) altijd aan het langste eind trekt. De voetballer die doelpunten maakt wordt nu eenmaal altijd opgesteld, ongeacht z'n karaktereigenschappen.
- Dan is er ook nog de druk van de economie, die bepaalt of ons bedrijf goed gaat en of onze toekomst zeker is. Het flexwerken en het thuiswerken zijn nieuwe fenomenen die voordelen bieden, maar evenzeer nadelen kennen.
Kortom als loyale hardwerkende werknemer word je van vele kanten belaagd, waardoor we aan het eind van de week echt wel moe zijn.
Vaak beter bellen dan mailen
Trap niet in de valkuil om discussies per email te voeren. Standpunten kunnen onnodig verharden en voordat je het weet irriteer je een ander. Bovendien is het zonde van de tijd om dagen heen-en-weer te mailen, terwijl een misverstand per telefoon of onder vier ogen, dikwijls binnen 5 minuten is opgelost.
Erken je chef
Zelfs als je meer vakkennis hebt dan je chef en misschien veel wijzer bent omdat je een stuk ouder bent, is het niet handig hem/haar daarmee te confronteren. Het werkt een stuk plezieriger om je chef als zodanig te erkennen en hem/haar in zijn functie te ondersteunen met jouw ervaring, kennis en staat van dienst. Vergeet ook niet dat er veel aspecten zijn waarin hij wel beter zal zijn, en dus inderdaad je meerdere is.
Procentsommen
Als je in de verkoop werkt en met verkoopprijzen en inkoopprijzen te maken hebt, is het handig dat je wat over procenten en percentages snapt. Dat bijvoorbeeld bij een BTW-tarief van 21%, de verkoopprijs inclusief die BTW, voor slechts 17,6% uit BTW bestaat. Essentieel om dat te beseffen als je een tijdelijke verkoopactie hebt dat de klant de BTW niet hoeft te betalen.
Ideale werkgever
In een volgend artikel gaan we uitgebreid in op de ideale werkgever. Dus management dat begrijpt dat gemotiveerd personeel beter presteert dan onverschillige werknemers. Personeel raakt natuurlijk gemotiveerd door financiële prikkels. Maar individuele waardering en erkenning is net zo belangrijk. Het is trouwens niet alleen leuk om complimenten te krijgen, maar het geeft ook een goed gevoel om ze te kunnen geven. De piramide van Maslow, is wat dat betreft een theorie die in de praktijk waarheid blijkt.