Robbie » Specials » Korting

Heldere uitleg over korting en procenten (en promille)

Heldere uitleg over korting en procenten (en promille) Korting krijgen is het leukste dat er is, want het betekent dat we goedkoper uit zijn dan normaal. We zijn zelfs zo dol op het krijgen van korting en afgeprijsde artikelen, dat we eerder geneigd zijn een duur artikel met korting, dan een voordelig product zonder korting aan te schaffen. Maar is dat wel altijd verstandig? En natuurlijk kun je ook beter een paar procent inflatie hebben als je een hypotheek hebt, maar daarentegen deflatie als je meer spaargeld hebt dan schuld. Kortom over procenten valt het nodige uit te leggen, en daarop valt niet af te dingen.

Afdingen

In tropische landen weten de verkopers het al eeuwenlang: Je klant (vaak toerist) is pas echt blij met een aankoop als hij een fikse korting op de vraagprijs heeft bedongen. Als zuidelijke verkoper speel je daar uiteraard op in door een veel te hoge vraagprijs in te zetten en vervolgens de klant de illusie van goed afdingen te gunnen.

Actie aanbiedingen

In onze westerse maatschappij, spelen natuurlijk exact de zelfde sentimenten een rol. Vandaar dat er vrijwel geen winkel meer is zonder een hoeveelheid actieprijskaartjes op afgeprijsde artikelen: "van voor". Tevens is er nauwelijks nog een zaak of winkelketen te bekennen die, al naar gelang het jaargetijde, geen zomer-, winter-, herfst-, of lente actiekortingen kent.

Als consument is het goed te beseffen dat, sinds de horizontale- en verticale prijsbinding bij wet is verboden, iedere zelfstandige ondernemer volkomen vrij is om z'n eigen prijs te bepalen en een korting daarom vaak nog maar heel weinig zegt. Uiteindelijk hebben we dus ook hier Zuid-Europese verkoopmethoden gekregen. Vooral als het om keukens gaat valt er in dit opzicht veel te verdienen.

Onderhandelingstechniek

Er zijn enkele regels die je moet weten, wil je met succes om korting vragen, bijvoorbeeld:
  • Geef goede argumenten waarom korting nodig is, vooral het feit dat je elders een lagere prijs krijgt is keihard.
  • Wees respectvol naar de verkoper, zet hem niet in z'n hemd want dan gunt hij u het voordeel zeker niet.
  • Doe het niet op een moment dat de hele winkel vol staat met klanten die geholpen moeten worden.
  • Neem niet een veel jonger persoon mee, want in nabijheid van uw zoontje zal de verkoper niet snel overstag gaan.
  • Spreekt u wel met de juiste persoon? want die assistent-verkoper heeft niet zo veel te vertellen als z'n manager.

Promille

Een promille is ergens het duizendste deel van, dus een promille is hetzelfde als 0,1 procent. Verzekeringspremies zijn vaak slechts een paar promille van het verzekerde bedrag. Een inboedelverzekering kan bijvoorbeeld 3 promille van € 50.000 bedragen, dus 3 x 50 ofwel € 150,- . Bij een dure annuleringsverzekering van een reis bedraagt de premie echter vaak enkele procenten. Is het dat wel waard?

BTW som

Als vanwege een verkoopactie de BTW niet door u betaald hoeft te worden, krijgt u 17,6% korting op de verkoopprijs. Want 100 + 21% = 121. En 121 -17.6% = 100.

Deflatie is welkom

Volgens de deskundigen kun je beter een bescheiden inflatie hebben dan deflatie. Maar deflatie wil zeggen dat het geld meer waard wordt, omdat je er meer mee kunt kopen aangezien bij deflatie de prijzen dalen. Elke gepensioneerde met spaargeld en een pensioen waarvan de koopkracht jaarlijks daalt, wil niets liever dan deflatie. Als je schulden hebt, heb je uiteraard belang bij inflatie, vandaar dat de overheid er zo dol op is.
Met sterke argumenten afdingen op prijs, en korting krijgen

Met sterke argumenten afdingen op prijs, en korting krijgen

Afdingen en onderhandelen over de publicatieprijs is steeds gebruikelijker. Veel verkopers zijn bereid (extra) korting te geven, mits u daar wel om vraagt. Maar u dient wel enkele logische regels in a…
Slinkse verkooptruc: 21% BTW-korting is ongepaste misleiding

Slinkse verkooptruc: 21% BTW-korting is ongepaste misleiding

Als u € 100 verdient en uw collega € 115, dan ontvangt uw collega 15% meer salaris dan u. Maar u ontvangt in dat geval 13% minder dan die collega. Het btw-bedrag berekenen is een dergelijke kwestie va…
Hoge korting vaak misleiding, en geen garantie op lage prijs

Hoge korting vaak misleiding, en geen garantie op lage prijs

Korting is voor ons consumenten vaak nog belangrijker dan de uiteindelijk te betalen prijs. Een hoog kortingspercentage of kortingsbedrag suggereert immers dat de verkopende partij minimaal verdient a…
Beter deflatie dan inflatie want geldontwaarding is diefstal mijn kijk op

Beter deflatie dan inflatie want geldontwaarding is diefstal

Van deflatie wordt beweerd dat deze waardestijging van geld slecht is voor de economie en voor onze koopkracht. Een eigenaardige redenering want het is toch juist de geldontwaarding, dus de inflatie,…
Trap niet in die misleidende verkoopacties en kortingtrucs

Trap niet in die misleidende verkoopacties en kortingtrucs

Tijdens de uitverkoop in winkels, Black Friday of andere verkoopacties in de detailhandel, kunnen we vaak onze slag slaan. Maar houd het hoofd koel! Belangrijk dat we ons niet alleen blind staren op d…
Koopverleiding door slimme psychologische verkoopprijzen

Koopverleiding door slimme psychologische verkoopprijzen

Iedereen snapt dat een shirt met een verkoopprijs van € 29,90 in feite dertig euro kost. Maar we worden toch eerder verleid tot aankoop als de winkelprijs € 29,90 bedraagt. Daarentegen verkoopt een he…
Prijs onderhandelen, afdingen en mooie korting krijgen

Prijs onderhandelen, afdingen en mooie korting krijgen

Als het om een gunstige aanschafprijs gaat, kun je het beste onderhandelen over een product dat je eigenlijk niet hoeft te hebben, want dan beding je de laagst mogelijke prijs. Als we een artikel name…
Supermarkt verhoogt meestal stiekem en tersluiks de prijzen

Supermarkt verhoogt meestal stiekem en tersluiks de prijzen

Supermarkten verkondigen regelmatig met veel ophef dat ze hun assortiment in prijs verlagen. Een ritueel met veel stampei en kabaal, dat vaak aan het begin van een jaar wordt vertoond. Vreemd eigenlij…
Koopverleiding via nepkorting, lokprijs of koppelverkoop

Koopverleiding via nepkorting, lokprijs of koppelverkoop

Om de aandacht te trekken van de consument, worden door winkeliers, supermarktketens, autodealers, reisbureaus enz. dikwijls onrealistische lokprijzen ingezet, zodat de klant de drempel van de winkel…
Gepubliceerd door Robbie op 02-08-2009, laatst gewijzigd op 21-05-2017. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.

Bronnen en referenties