Robbie » Specials » Psychologie

Psychologische trucs voor leidinggevenden, chefs en managers

Psychologische trucs voor leidinggevenden, chefs en managers Leidinggeven is niet alleen opdrachten verstrekken, maar ook coachen, motiveren, naar mensen luisteren, gebruik maken van de kwaliteiten en sterke punten van mensen. En je eigen fouten als manager durven toe te geven. Realiseer je ook dat waardering en erkenning hoog op het behoeftelijstje staat van ieder mens. Haal op die manier het beste uit je mensen.

Erkenning en waardering

Volgens de wet van Maslow is erkenning een eerste levensbehoefte die hoog op de ladder staat. Een werknemer wil namelijk niet alleen financieel gewaardeerd worden, maar zeker ook als persoon, als nuttige schakel in het bedrijfsproces. Persoonlijke blijken van waardering zijn belangrijk voor ieder mens, hoog of laag.

Gelijk krijgen

Als chef dien je soms gewoon orders uit te delen en af en toe te controleren of ze naar tevredenheid zijn uitgevoerd. Maar heel vaak is het goed om te luisteren naar de gezonde kritiek van uw medewerkers. Het gaat er zoals je weet om dat je niet alleen gelijkt hebt, maar vooral ook dat je gelijk krijgt, want dan is het effect vele malen groter.

Een moeilijke boodschap communiceren

Niet altijd een makkelijke opgave om een lastige vervelende mededeling aan een medewerker of collega te brengen.
  • Vaak wordt de sandwichtechniek toegepast hetgeen wil zeggen dat we het gesprek met een prettige mededeling beginnen, vervolgens de vervelende info brengen, en weer eindigen met een aangename mededeling. Daardoor verpakken we de vervelende info als het ware enigszins.
  • Maar als het overduidelijk om een heel nare boodschap gaat, bijvoorbeeld een order die we bij een andere leverancier onderbrengen, of wellicht een ontslag aanzegging, kunnen we beter gelijk helder zijn, dan er eerst laf om heen te draaien.
  • Moeten we iemand bellen met een moeilijke vraag of vervelende boodschap, dan camoufleert het vaak ook al door eerst over iets anders te beginnen waarover je die persoon toch ook gelijk nodig hebt. Dus als je moet vragen aan een leverancier waar die creditnota blijft die uit coulance toegezegd was, doe dat dan als je in dat zelfde gesprek eerst gevraagd hebt naar een offerte voor een interessante order.

Liegen

Soms ontkomen we niet aan een leugen om bestwil. Als dat in een face-to-face gesprek gebeurt, laat dan niet aan allerlei non-verbale signalen merken dat je de waarheid niet spreekt. Dat betekent dat je niet zenuwachtig moet gaan bewegen, of met je handen aan je gezicht moet gaan wriemelen. Als je bang bent dat je een kleur krijgt, of dat je pupillen heen-en-weer gaan bewegen, doe het dan liever per telefoon.
Erkenning en waardering zijn basisbehoeften van ieder mens

Erkenning en waardering zijn basisbehoeften van ieder mens

Eten, drinken, veiligheid, warmte en seks zijn zo ongeveer de belangrijkste primaire basisbehoeften van de mens. Maar vrijwel direct daarna volgt de sterke behoefte aan erkenning en waardering. Als we…
Gelijk hebben is niet genoeg, je moet ook gelijk krijgen

Gelijk hebben is niet genoeg, je moet ook gelijk krijgen

Je kunt gelijk hebben dat je salarisverhoging moet ontvangen, maar als je chef die mening niet deelt schiet je met dat gelijk "hebben" weinig op. Het is daarom niet alleen belangrijk dat je gelijk heb…
Geluk bestaat dankzij ongeluk, gezondheid dankzij ziekte mijn kijk op

Geluk bestaat dankzij ongeluk, gezondheid dankzij ziekte

Geluk is relatief. We zijn ongelukkig vanwege een aanrijding, maar tevens opgelucht dat we er heelhuids van zijn afgekomen. We vinden dat we te weinig verdienen, maar zijn blij dat we het financieel b…
Liegen is fout, maar als je toch liegt doe het dan wel goed

Liegen is fout, maar als je toch liegt doe het dan wel goed

Met een stalen onbewogen gezicht een leugen vertellen is moeilijk. Omdat we angst hebben dat de leugen van ons gezicht is af te lezen. Angst is namelijk een emotie die tot uiting komt via lichaamstaal…
Verkooptechniek: Bezwaren en tegenwerpingen goed weerleggen

Verkooptechniek: Bezwaren en tegenwerpingen goed weerleggen

Het bestrijden c.q. ontzenuwen van tegenwerpingen en bezwaren van de klant, is in wezen de kern van het verkopen. Tegenargumenten en sceptische bedenkingen van de afnemer vormen eigenlijk het bestaans…

Verzorgde wenkbrauwen goed voor carrière en intieme relatie

Wenkbrauwen zijn bijzonder bepalend voor onze oogopslag, gelaatsuitdrukking en dus onze aantrekkelijkheid. Vandaar dat vooral vrouwen veel aandacht aan dit behaarde deel van hun gelaat besteden. De da…
Zo communiceer je een moeilijke boodschap

Zo communiceer je een moeilijke boodschap

Een vervelende mededeling, slecht nieuws of een moeilijk onderwerp. Hoe brengen we zo'n lastige boodschap. Soms is het verstandig het moeilijke bericht zo snel en duidelijk mogelijk te brengen. In een…
Gepubliceerd door Robbie op 30-07-2010, laatst gewijzigd op 29-07-2016. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.