Psychologische trucs voor leidinggevenden, chefs en managers
Leidinggeven is niet alleen opdrachten verstrekken, maar ook coachen, motiveren, naar mensen luisteren, gebruik maken van de kwaliteiten en sterke punten van mensen. En je eigen fouten als manager durven toe te geven. Realiseer je ook dat waardering en erkenning hoog op het behoeftelijstje staat van ieder mens. Haal op die manier het beste uit je mensen.
Erkenning en waardering
Volgens de wet van Maslow is erkenning een eerste levensbehoefte die hoog op de ladder staat. Een werknemer wil namelijk niet alleen financieel gewaardeerd worden, maar zeker ook als persoon, als nuttige schakel in het bedrijfsproces. Persoonlijke blijken van waardering zijn belangrijk voor ieder mens, hoog of laag.
Gelijk krijgen
Als chef dien je soms gewoon orders uit te delen en af en toe te controleren of ze naar tevredenheid zijn uitgevoerd. Maar heel vaak is het goed om te luisteren naar de gezonde kritiek van uw medewerkers. Het gaat er zoals je weet om dat je niet alleen gelijkt hebt, maar vooral ook dat je gelijk krijgt, want dan is het effect vele malen groter.
Een moeilijke boodschap communiceren
Niet altijd een makkelijke opgave om een lastige vervelende mededeling aan een medewerker of collega te brengen.
- Vaak wordt de sandwichtechniek toegepast hetgeen wil zeggen dat we het gesprek met een prettige mededeling beginnen, vervolgens de vervelende info brengen, en weer eindigen met een aangename mededeling. Daardoor verpakken we de vervelende info als het ware enigszins.
- Maar als het overduidelijk om een heel nare boodschap gaat, bijvoorbeeld een order die we bij een andere leverancier onderbrengen, of wellicht een ontslag aanzegging, kunnen we beter gelijk helder zijn, dan er eerst laf om heen te draaien.
- Moeten we iemand bellen met een moeilijke vraag of vervelende boodschap, dan camoufleert het vaak ook al door eerst over iets anders te beginnen waarover je die persoon toch ook gelijk nodig hebt. Dus als je moet vragen aan een leverancier waar die creditnota blijft die uit coulance toegezegd was, doe dat dan als je in dat zelfde gesprek eerst gevraagd hebt naar een offerte voor een interessante order.
Liegen
Soms ontkomen we niet aan een leugen om bestwil. Als dat in een face-to-face gesprek gebeurt, laat dan niet aan allerlei non-verbale signalen merken dat je de waarheid niet spreekt. Dat betekent dat je niet zenuwachtig moet gaan bewegen, of met je handen aan je gezicht moet gaan wriemelen. Als je bang bent dat je een kleur krijgt, of dat je pupillen heen-en-weer gaan bewegen, doe het dan liever per telefoon.