Robbie » Specials » Slimmer winkelen
Robbie: Informatie van A tot Z

Slim winkelen, tegen de laagste prijs, maar hoge kwaliteit

Slim winkelen, tegen de laagste prijs, maar hoge kwaliteit In Nederland wordt traditiegetrouw niet vaak onderhandeld over de prijs die de winkelier voor een artikel vraagt, terwijl het in menig vreemd ver land ondenkbaar is dat je de prijs betaalt die in eerste instantie gevraagd wordt. Toch is er ook in ons land een kentering te bespeuren. Steeds vaker wordt korting gevraagd en vervolgens ook gegeven. Doe u zelf dus niet te kort en durf ook korting te vragen. Vooral als u het product elders tegen een lagere prijs kunt aanschaffen staat u sterk.

Bedrijven

Tussen professionele partijen is het regel dat er over de vraagprijs onderhandeld wordt. Eer dat er door een woningaannemer een installatieopdracht aan een verwarmingsinstallateur wordt gegund is er heel wat over de prijs gepraat. En als de aanvankelijke vraagprijs niet goed is, zal de verwarmingsinstallateur op zijn beurt ook zijn leveranciers onder druk zetten, om zijn offerteprijs te
kunnen verlagen.

Consumenten

In het dagelijks leven zijn we bescheidener en betalen we van oudsher dikwijls zonder morren de prijs die de winkelier vraagt. We doen ons zelf daarbij echter vaak tekort. Vergeet namelijk niet dat menige winkelier inmiddels reeds rekening houdt met het feit dat de koper iets van de prijs wil afsnoepen. Hij zal daardoor zijn vraagprijs al wat hoger maken, teneinde de klant een korting te gunnen. Maar korting wordt vaak alleen gegeven als die klant daarom vraagt! U betaalt de hoofdprijs als u geen korting vraagt.

Korting vragen

Maar zorg wel voor goede argumenten om een lagere prijs te bedingen, want anders is het niet makkelijk om een gunstiger prijs te bereiken. Doorgaans betekent dit, dat u aannemelijk moet kunnen maken dat u bij de concurrent van die winkelier, garage, keukenbedrijf, badkamerspecialist, tegelhandel, meubelzaak, fietsenhandlel etc. tegen gunstiger voorwaarden, een gelijk of gelijksoortig product kunt aanschaffen. Dus dat u bij die concurrent bijvoorbeeld langer garantie krijgt, een betere service, of inderdaad simpelweg een lagere prijs. Het werkt natuurlijk het best, als u daarvan een bewijs hebt in de vorm van een advertentie of offerte.

Koopverleiding

Dikwijls vergeten we dat een artikel van 19,90 eigenlijk 20,- kost. Maar ook een goedkope printer wordt alsnog duur vanwege de inktcartridges die constant leeg raken. Wees kritisch bij elke zogenaamde aanbieding, want bedrijven zijn geen filantropen.
Prijs onderhandelen, afdingen en mooie korting krijgen

Prijs onderhandelen, afdingen en mooie korting krijgen

Als het om een gunstige aanschafprijs gaat, kun je het beste onderhandelen over een product dat je eigenlijk niet wilt hebben, want dan beding je de laagst mogelijke prijs. Als we een artikel namelijk…
Met sterke argumenten afdingen op prijs, en korting krijgen

Met sterke argumenten afdingen op prijs, en korting krijgen

Afdingen en onderhandelen over de publicatieprijs is steeds gebruikelijker. Veel verkopers zijn bereid (extra) korting te geven, mits u daar wel om vraagt. Maar u dient wel enkele logische regels in a…
Laat u niet misleiden door uitverkoopacties en kortingtrucs

Laat u niet misleiden door uitverkoopacties en kortingtrucs

Tijdens de uitverkoop in winkels, Black Friday of andere verkoopacties in de detailhandel, kunnen we vaak onze slag slaan. Maar houd het hoofd koel! Belangrijk dat we ons niet alleen blind staren op d…
Geld besparen bij de kapper en toch een mooi trendy kapsel

Geld besparen bij de kapper en toch een mooi trendy kapsel

Als je krap bij kas bent, en zuinig met geld moet omspringen, komen kapperskosten altijd ongelegen. Want goedkoop is het niet om er altijd mooi geknipt bij te lopen. Maar zelfs als je de kapper wel ma…
Koopverleiding door slimme psychologische verkoopprijzen

Koopverleiding door slimme psychologische verkoopprijzen

Iedereen snapt dat een shirt met een verkoopprijs van 29,90 in feite dertig euro kost. Maar we worden toch eerder verleid tot aankoop als de winkelprijs 29,90 bedraagt. Daarentegen verkoopt een he…
Koopverleiding via nepkorting, lokprijs of koppelverkoop

Koopverleiding via nepkorting, lokprijs of koppelverkoop

Om de aandacht te trekken van de consument, worden door winkeliers, supermarktketens, autodealers, reisbureaus enz. dikwijls onrealistische lokprijzen ingezet, zodat de klant de drempel van de winkel…
Economische dip op termijn vaak goed voor onze koopkracht mijn kijk op

Economische dip op termijn vaak goed voor onze koopkracht

Overvloed leidt tot verspilling. Daarom is het niet altijd verkeerd als het soms tijdelijk wat minder gaat. Dan gaan overheden, bedrijven en consumenten weer verstandiger om met het schaarse budget da…
Trap niet in babbeltrucs en malafide nepklussers aan de deur

Trap niet in babbeltrucs en malafide nepklussers aan de deur

De kleine criminaliteit heeft grote gevolgen voor degene die er het slachtoffer van is. Ook als mensen zich ongevraagd aan de deur opdringen met minder vriendelijke bedoelingen. Wees alert als onbeken…
Let op: aanbieding en verkoopacties soms misleidend

Let op: aanbieding en verkoopacties soms misleidend

Als je een auto koopt kijk je niet alleen naar de aanschafkosten, maar ook naar brandstofverbruik, wegenbelasting, verzekering enz. Dus de totale verbruikskosten. Maar er zijn veel meer producten die…
Supermarkten verhogen meestal in het geniep hun prijzen

Supermarkten verhogen meestal in het geniep hun prijzen

Supermarkten verkondigen regelmatig dat ze hun assortiment in prijs verlagen. Een ritueel met veel stampei en kabaal, dat vaak aan het begin van een jaar wordt vertoond. Vreemd eigenlijk dat we dan to…
Te dure merkartikelen kopen is vaak weggegooid geld

Te dure merkartikelen kopen is vaak weggegooid geld

Je kunt je geld maar een keer uitgeven. Als je een vriend of vriendin hebt, die koopverslaafd is en zinloze elektronica, overbodige kleding, tassen en schoenen aanschaft, zul je op ander gebied de ter…

Pas op voor sluwe babbeltrucs via telefoon en internet

Regelmatig krijgt bijna iedere Nederlander te maken met telemarketing. Ongevraagde telefonische verkoop. Zodra u merkt dat het aanbod niets voor u is, kapt u het telefoontje natuurlijk direct beleefd…
Irritaties en conflicten met je partner bij samen winkelen

Irritaties en conflicten met je partner bij samen winkelen

Niets is zo dagelijks als het doen van huishoudelijke inkopen bij de supermarkt of het warenhuis. Maar behalve dat het boodschappen inslaan financieel telkens opnieuw een behoorlijke aderlating blijkt…
Gepubliceerd door Robbie op 06-01-2010, laatst gewijzigd op 26-06-2017. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Schrijf mee!