Slim winkelen, tegen de laagste prijs, maar hoge kwaliteit
In Nederland wordt traditiegetrouw niet vaak onderhandeld over de prijs die de winkelier voor een artikel vraagt, terwijl het in menig vreemd ver land ondenkbaar is dat je de prijs betaalt die in eerste instantie gevraagd wordt. Toch is er ook in ons land een kentering te bespeuren. Steeds vaker wordt korting gevraagd en vervolgens ook gegeven. Doe u zelf dus niet te kort en durf ook korting te vragen. Vooral als u het product elders tegen een lagere prijs kunt aanschaffen staat u sterk.
Bedrijven
Tussen professionele partijen is het regel dat er over de vraagprijs onderhandeld wordt. Eer dat er door een woningaannemer een installatieopdracht aan een verwarmingsinstallateur wordt gegund is er heel wat over de prijs gepraat. En als de aanvankelijke vraagprijs niet goed is, zal de verwarmingsinstallateur op zijn beurt ook zijn leveranciers onder druk zetten, om zijn offerteprijs te
kunnen verlagen.
Consumenten
In het dagelijks leven zijn we bescheidener en betalen we van oudsher dikwijls zonder morren de prijs die de winkelier vraagt. We doen ons zelf daarbij echter vaak tekort. Vergeet namelijk niet dat menige winkelier inmiddels reeds rekening houdt met het feit dat de koper iets van de prijs wil afsnoepen. Hij zal daardoor zijn vraagprijs al wat hoger maken, teneinde de klant een korting te gunnen. Maar korting wordt vaak alleen gegeven als die klant daarom vraagt! U betaalt de hoofdprijs als u geen korting vraagt.
Korting vragen
Maar zorg wel voor goede argumenten om een lagere prijs te bedingen, want anders is het niet makkelijk om een gunstiger prijs te bereiken. Doorgaans betekent dit, dat u aannemelijk moet kunnen maken dat u bij de concurrent van die winkelier, garage, keukenbedrijf, badkamerspecialist, tegelhandel, meubelzaak, fietsenhandlel etc. tegen gunstiger voorwaarden, een gelijk of gelijksoortig product kunt aanschaffen. Dus dat u bij die concurrent bijvoorbeeld langer garantie krijgt, een betere service, of inderdaad simpelweg een lagere prijs. Het werkt natuurlijk het best, als u daarvan een bewijs hebt in de vorm van een advertentie of offerte.
Koopverleiding
Dikwijls vergeten we dat een artikel van € 19,90 eigenlijk € 20,- kost. Maar ook een goedkope printer wordt alsnog duur vanwege de inktcartridges die constant leeg raken. Wees kritisch bij elke zogenaamde aanbieding, want bedrijven zijn geen filantropen.