Robbie » Specials » Inkopen
Robbie: Informatie van A tot Z

Met winst verkopen lukt pas bij gunstige (lage) inkoopprijs

Met winst verkopen lukt pas bij gunstige (lage) inkoopprijs Het beroep van inkoper en verkoper heeft veel overeenkomsten. Verkoper en inkoper spelen eigenlijk hetzelfde spel, alleen aan de tegenoverliggende kant van het schaakbord. De bedoeling is ook om enigszins van elkaar te winnen. Dus dat de een meer aan de transactie verdient dan de ander. Want je kunt straks natuurlijk niet met winst doorverkopen indien je tegen een veel hogere prijs dan je concurrent inkoopt.
In onze maatschappij van overvloed lijkt het dat inkopers het makkelijker hebben dan verkopers. De aanbieders verdringen zich immers om de gunst van de klanten. Dat klopt, maar het is wel de kunst van de inkoper om tegen een scherpere prijs in te kopen dan de concurrent. Want als supermarkt-A de Senseo goedkoper inkoopt dan supermarkt-B, kan supermarkt-A meer winst maken. Een goede inkoper kan dus veel geld verdienen voor z'n baas indien hij tegen gunstiger condities weet in te kopen.

Korting vragen

Een verkoper zal nooit korting geven als hij/zij zeker weet dat hij het product ook zonder die korting aan jou of de volgende klant kan verkopen. Het principe van goed inkopen berust er dan ook op dat je de verkoper ervan kan overtuigen dat hij alleen het artikel aan je kan slijten als hij z'n prijs verlaagt. Dat vragen naar een lagere prijs dient op een respectvolle wijze en met goede argumenten te gebeuren, want als je de verkoper in z'n waarde laat heb je meer kans van slagen.

Wet van vraag en aanbod

Hoeveel geld je voor een product kan vragen, respectievelijk er voor moet betalen, hangt af van de verhoudingen tussen vraag en aanbod. Veel vraag en klein aanbod betekent relatief hoge verkoopprijs. En andersom geldt het zelfde. De reden dat de prijzen van diensten en producten voortdurende schommelen, heeft alles met de wet van vraag en aanbod te maken. Als de OPEC minder olie op de markt zet, zal de prijs gelijk stijgen, terwijl bij meer aanbod de prijs daalt. Dat is ook de reden dat een vakantie in het hoogseizoen (als velen met vakantie willen) een hogere prijs kent dan in het laagseizoen.

Prijsverlagingen Supermarkt

Zo ongeveer eens per jaar, meestal in januari, starten supermarktketens met prijsverlagingen. Zo' n prijzenoorlog wordt altijd van de daken geschreeuwd, maar als de verkoopprijzen van die producten een paar weken later weer omhoog gaan, gebeurt dat steevast in het geniep. Openheid van zaken wordt in dit opzicht selectief gehanteerd.
Prijs onderhandelen, afdingen en mooie korting krijgen

Prijs onderhandelen, afdingen en mooie korting krijgen

Als het om een gunstige aanschafprijs gaat, kun je het beste onderhandelen over een product dat je eigenlijk niet wilt hebben, want dan beding je de laagst mogelijke prijs. Als we een artikel namelijk…
Supermarkt verhoogt meestal in het geniep de prijzen

Supermarkt verhoogt meestal in het geniep de prijzen

Supermarkten verkondigen regelmatig dat ze hun assortiment in prijs verlagen. Een ritueel met veel stampei en kabaal, dat vaak aan het begin van een jaar wordt vertoond. Vreemd eigenlijk dat we dan to…
Backdoor-selling (de inkoper passeren en toch verkopen)

Backdoor-selling (de inkoper passeren en toch verkopen)

Wanneer je als zelfstandige ZZP'er of verkoopmedewerker er niet in slaagt om rechtstreeks de inkoper of directeur van een potentiële klant te overtuigen om bij jouw toponderneming afnemer te worden, z…
Gevecht fabrikant tegen detaillist gunstig voor consument

Gevecht fabrikant tegen detaillist gunstig voor consument

Fabrikanten van merkartikelen distribueren via groothandel, grossiers, dealers, detaillisten. De fabrikant wil graag controle en macht uitoefenen op deze groep directe afnemers. Hij wil het "Recht van…
Laat u niet misleiden door uitverkoopacties en kortingtrucs

Laat u niet misleiden door uitverkoopacties en kortingtrucs

Tijdens de uitverkoop in winkels, Black Friday of andere verkoopacties in de detailhandel, kunnen we vaak onze slag slaan. Maar houd het hoofd koel! Belangrijk dat we ons niet alleen blind staren op d…
Woekerprijzen vaak gevolg van veel vraag bij te klein aanbod mijn kijk op

Woekerprijzen vaak gevolg van veel vraag bij te klein aanbod

Handelaren kopen toegangskaarten op van sportwedstrijden, evenementen, concerten e.d. met de bedoeling die kaarten vervolgens, tegen woekerprijzen door te verkopen aan de bezoeker. De Tweede Kamer is…
Laagste prijs alleen bij juiste volgorde van onderhandelen

Laagste prijs alleen bij juiste volgorde van onderhandelen

Inkoper en verkoper zitten aan het zelfde schaakbord, spelen hetzelfde spel, maar willen natuurlijk wel graag winnen, of op zín minst beter worden van elkaar. Als we het spel willen winnen, dienen we…
Voordelige aanbieding en verkoopacties soms misleiding

Voordelige aanbieding en verkoopacties soms misleiding

Als je een auto koopt kijk je niet alleen naar de aanschafkosten, maar ook naar brandstofverbruik, wegenbelasting, verzekering enz. Dus de totale verbruikskosten. Maar er zijn veel meer producten die…
Gepubliceerd door Robbie op 23-01-2011, laatst gewijzigd op 01-07-2017. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.

Bronnen en referenties
Schrijf mee!