Met winst verkopen lukt pas bij gunstige (lage) inkoopprijs
Het beroep van inkoper en verkoper heeft veel overeenkomsten. Verkoper en inkoper spelen eigenlijk hetzelfde spel, alleen aan de tegenoverliggende kant van het schaakbord. De bedoeling is ook om enigszins van elkaar te winnen. Dus dat de een meer aan de transactie verdient dan de ander. Want je kunt straks natuurlijk niet met winst doorverkopen indien je tegen een veel hogere prijs dan je concurrent inkoopt.
In onze maatschappij van overvloed lijkt het dat inkopers het makkelijker hebben dan verkopers. De aanbieders verdringen zich immers om de gunst van de klanten. Dat klopt, maar het is wel de kunst van de inkoper om tegen een scherpere prijs in te kopen dan de concurrent. Want als supermarkt-A de Senseo goedkoper inkoopt dan supermarkt-B, kan supermarkt-A meer winst maken. Een goede inkoper kan dus veel geld verdienen voor z'n baas indien hij tegen gunstiger condities weet in te kopen.
Korting vragen
Een verkoper zal nooit korting geven als hij/zij zeker weet dat hij het product ook zonder die korting aan jou of de volgende klant kan verkopen. Het principe van goed inkopen berust er dan ook op dat je de verkoper ervan kan overtuigen dat hij alleen het artikel aan je kan slijten als hij z'n prijs verlaagt. Dat vragen naar een lagere prijs dient op een respectvolle wijze en met goede argumenten te gebeuren, want als je de verkoper in z'n waarde laat heb je meer kans van slagen.
Wet van vraag en aanbod
Hoeveel geld je voor een product kan vragen, respectievelijk er voor moet betalen, hangt af van de verhoudingen tussen vraag en aanbod. Veel vraag en klein aanbod betekent relatief hoge verkoopprijs. En andersom geldt het zelfde. De reden dat de prijzen van diensten en producten voortdurende schommelen, heeft alles met de wet van vraag en aanbod te maken. Als de OPEC minder olie op de markt zet, zal de prijs gelijk stijgen, terwijl bij meer aanbod de prijs daalt. Dat is ook de reden dat een vakantie in het hoogseizoen (als velen met vakantie willen) een hogere prijs kent dan in het laagseizoen.
Prijsverlagingen Supermarkt
Zo ongeveer eens per jaar, meestal in januari, starten supermarktketens met prijsverlagingen. Zo' n prijzenoorlog wordt altijd van de daken geschreeuwd, maar als de verkoopprijzen van die producten een paar weken later weer omhoog gaan, gebeurt dat steevast in het geniep. Openheid van zaken wordt in dit opzicht selectief gehanteerd.