Succesvolle bedrijfsvoering van zelfstandige ondernemer
Als ZZP-er, eenmansbedrijf, en/of franchise nemer, weet je ongetwijfeld alles van je vak, de markt en de branche waarin je opereert. Maar die onontbeerlijke basiskennis hebben je meeste concurrenten natuurlijk ook. Toch is het de bedoeling dat jij die mooie order in de wacht sleept en niet de concullega. Een aantal nuttige tips waarmee je in de markt een streepje voor hebt en de strijd kunt winnen.
Procentberekeningen lastig maar belangrijk
Logisch dat als je een klantgericht zelfstandig ondernemer bent die z'n vak verstaat en de hele dag allerlei zaken in de gaten dient te houden, het rekenen met procenten niet je sterkste punt is. Toch zul je moeten snappen dat bij een BTW-percentage van 21%, de prijs voor 17,6% uit BTW bestaat en dat je dus niet te veel korting moet geven als je bij wijze van verkoopactie de BTW niet doorberekent.
Backdoorselling
Als we niet via de hoofdingang ons doel kunnen bereiken, lukt het misschien via de achterdeur. Als de inkoper of directeur van een onderneming onze offerte of product niet zo ziet zitten, wil het nog niet zeggen dat de anderen binnen een onderneming er net zo over denken. Wellicht is de technische dienst of bedrijfsleider juist wel gecharmeerd van onze aanbieding, en moeten we die eerst eens aanspreken en ons kunnen tonen, zodat die hun directeur of de inkoper wel enthousiast kunnen krijgen. Wees daarbij wel tactvol en diplomatiek, want als de beslisser zich in z'n hemd voelt staan, lukt het nooit.
De beste en goedkoopste vorm van reclame
Voor de kleine ondernemer die een beperkt afzetgebied heeft is een goede mond-tot-mondreclame van levensbelang. Zorg in je dorp of in de regio waarin je voornamelijk opereert, dat je alleen maar tevreden klanten hebt. Een consument die een grote klus moet laten uitvoeren is altijd onzeker met welk bedrijf hij in zee moet gaan. Hij heeft namelijk geen flauw idee wie een goede prijs/kwaliteit kan leveren, en daarom zijn de positieve gesprekken over je bedrijf tijdens verjaardagen en praatjes over de schutting uiterst belangrijk. Zorg dus voor een goede naam en uitstekende reputatie, kom je afspraken na.
De schriftelijke offerte
Vaak worden offertes misbruikt om bij de concurrent een betere aanbieding te krijgen. Dat hou je natuurlijk niet tegen, maar je kunt het wel bemoeilijken door het werk een beetje vaag te omschrijven en zo min mogelijk gespecificeerd, dus in een totaalprijs offreren.Realiseer je ook dat als je een kortingsbedrag noemt omdat de BTW op arbeid geen 21% doch tijdelijk 6% is, men precies de materiaalkosten en het arbeidsloon kan uitrekenen. Daar is natuurlijk niets op tegen, als je het maar wel beseft.