Praktische gezond-verstand adviezen voor managers
Als leidinggevende heb je de hele dag veel aan je hoofd. En tevens sta je eigenlijk constant tussen twee vuren in, namelijk uw eigen chef en uw medewerkers. Daarom kun je van ervaringen uit de praktijk veel opsteken. Besef daarbij dat erkenning en waardering basisbehoeften van ieder mens zijn. Een bedankbriefje of mailtje kan daarom soms heel nuttig zijn. Maar we laten ons niet voor iemands karretje spannen, zeker niet bij de eeuwige zeurders, klagers en "ja-maar" types.
Waarom extra belasting over vakantiegeld etc.?!
Een veel gestelde vraag in vrijwel elk bedrijf. Dergelijke inkomsten zoals ook een dertiende maand en bonus vallen automatisch onder het hoogste tarief, wat heel logisch is. Fijn als u daar als chef een duidelijk rustgevend antwoord op heeft.
Discussies per mail
Discussies doen we niet per mail, want die duren vaak eindeloos en kweken meer onbegrip dan dat we er ons gelijk mee behalen.
Wijs uw mensen erop dat eindeloos heen en weer e-mailen over een bepaald onderwerp niets oplost. Discussiëren doe je mondeling en niet schriftelijk.
Erkenning
Over erkenning gesproken: realiseer u elke dag, dat erkenning een basisbehoefte is voor u en uw medewerkers! Een compliment te veel geven komt weinig voor. Ook het simpelweg laten merken dat u goed snapt dat een bepaalde klus buitengewoon inspannend voor een medewerker was, is bijvoorbeeld al een blijk van erkenning.
Werknemer verlaat bedrijf
Een collega gaat met pensioen of krijgt vanwege reorganisatie ontslag, of vindt elders een betere job. Als het een medewerker is die jarenlang goede prestaties bij u op de afdeling heeft verricht, laat dan zo'n gelegenheid niet ongemerkt voorbij gaan. Neem het initiatief voor een respectvol afscheid. Bedenk een leuke waarderende afscheidsspeech. U toont daarmee indirect ook uw respect voor medewerkers die blijven. Laat die kans dus niet lopen!