Robbie » Specials » Verkooptips

Professionele verkooptips voor de ervaren beroepsverkoper

Professionele verkooptips voor de ervaren beroepsverkoper Verkopen doen we allemaal, ons leven lang. Niet alleen de vertegenwoordigers en adviseurs die dat beroepsmatig doen, maar zelfs het kind dat van z'n ouders iets gedaan wil krijgen is op dat moment bezig een wens te verkopen. Of hoe verkoop ik het m'n buurman dat hij die hoge boom gaat snoeien. Je raakt nooit uitgeleerd op verkoopgebied. En wees altijd attent dat je partner ook regelmatig iets aan het verkopen is, aan jou! Sommige jonge beroepsverkopers zijn te gretig als het gaat om te scoren en schieten door hun voortvarendheid juist hun doel voorbij. Om de vergelijking met sport nog even verder door te trekken: Vaak is het slimmer om een schijnbeweging te doen, bijvoorbeeld door juist geen offerte uit te brengen, ondanks dat er op aangedrongen wordt door de klant.

Offerte kan misbruikt worden

Maar voor we zover zijn dat we het aandurven om niet gelijk een offerte te maken, lopen we meestal al een paar jaartjes mee. Want menige offerte wordt aangevraagd uitsluitend om onze concurrent onder druk te zetten, voor een gunstiger prijs. Als je het gevoel hebt dat dit de kwestie is, maak de offerte dan niet al te gespecificeerd, maar hou de omschrijving van de werkzaamheden globaal. In de uiteindelijke orderbevestiging kun je alsnog een gespecificeerde opgave doen.

Backdoor-selling

Een methode die inhoudt dat we als verkoper niet uitsluitend via de officiële inkoopafdeling (de hoofdingang) ons spel spelen, maar tevens via de meebeslissende partijen binnen het bedrijf. Dus beïnvloeders als de technische dienst benaderen en interesseren als het om gereedschap gaat, of de computermensen als het om digitale software en hardware gaat. Via de "achterdeur" contacten binnen het bedrijf maken dus.

Procentberekeningen

Als de BTW 21% bedraagt op een product of dienst, bestaat de verkoopprijs voor 17,6% uit BTW. Doe maar eens 121 -17,6% op je rekenautomaat. Dus je moet wel iets snappen van procenten om te kunnen verkopen. Je moet ook snappen dat als je 30% winst op de inkoopprijs hebt gezet, je nog maar 10% van die opslag over hebt als je 15% korting geeft. Want 100 + 30% = 130, en 130 -15% = 110,5
Slinkse verkooptruc: 21% BTW-korting is ongepaste misleiding

Slinkse verkooptruc: 21% BTW-korting is ongepaste misleiding

Als u € 100 verdient en uw collega € 115, dan ontvangt uw collega 15% meer salaris dan u. Maar u ontvangt in dat geval 13% minder dan die collega. Het btw-bedrag berekenen is een dergelijke kwestie va…
Beloon je vaste trouwe klanten voor hun loyale koopgedrag

Beloon je vaste trouwe klanten voor hun loyale koopgedrag

Als vaste klant van een winkel verwacht men extra service van de winkelier of filiaalhouder. De trouwe klant koopt immers al geruime tijd, dus is geen toevallige passant die uit noodzaak een eenmalige…
Trucs om de beslissende persoon te spreken te krijgen

Trucs om de beslissende persoon te spreken te krijgen

Steeds vaker krijg je eerst een voicemail of antwoordapparaat om in te spreken. Maar een boodschap inspreken of een WhatsApp sturen heeft het risico dat je de gewenste persoon nooit van je leven te sp…
Gesprekstechniek: Let op, het venijn zit vaak in de staart

Gesprekstechniek: Let op, het venijn zit vaak in de staart

Soms gaat iemand een gesprek met je aan, die pas tegen het eind van dat onderhoud nog een opmerkelijke vraag stelt, of een verzoek heeft. Als het gaat om je aardige buurman, goede vriend of collega, h…
Koopverleiding door slimme psychologische verkoopprijzen

Koopverleiding door slimme psychologische verkoopprijzen

Iedereen snapt dat een shirt met een verkoopprijs van € 29,90 in feite dertig euro kost. Maar we worden toch eerder verleid tot aankoop als de winkelprijs € 29,90 bedraagt. Daarentegen verkoopt een he…
Presentatie geven met gezonde spanning, zonder faalangst

Presentatie geven met gezonde spanning, zonder faalangst

Onzekerheid voor spreken in het openbaar hebben de meesten van ons. We hoeven ons er dan ook niet voor te schamen dat we nogal gestresst zijn, de dagen en minuten vlak voor een speech. Het is wel bela…
Verkooptechniek: Benader de klant op basis van zijn karakter

Verkooptechniek: Benader de klant op basis van zijn karakter

Karakters kunnen we naar eigenschappen indelen. Klanten kunnen we dus ook globaal indelen op basis van karaktereigenschappen. Elk karaktertype reageert namelijk op een bepaalde manier en moet op de ju…
Gelijk hebben is niet genoeg, je moet ook gelijk krijgen

Gelijk hebben is niet genoeg, je moet ook gelijk krijgen

Je kunt gelijk hebben dat je salarisverhoging moet ontvangen, maar als je chef die mening niet deelt schiet je met dat gelijk "hebben" weinig op. Het is daarom niet alleen belangrijk dat je gelijk heb…
Meer winstgevende omzet door respect en aandacht voor klant

Meer winstgevende omzet door respect en aandacht voor klant

Ook in zaken gaat het om mensen die elkaar moeten en willen begrijpen. Je kunt wel de goedkoopste zijn, maar als de klant jou de order niet gunt krijg je die opdracht echt niet, en toont hij jouw sche…
Uw schriftelijke offerte maakt vooral uw concurrent sterker

Uw schriftelijke offerte maakt vooral uw concurrent sterker

Het uitbrengen van een schriftelijke offerte is te vergelijken met het spelen in een casino. We kunnen winnen, gelijkspelen, maar ook verliezen omdat onze zwart-op-wit prijsopgave door de aanvrager mi…
Verkooptechniek: Hoe krijg je de juiste beslisser te spreken

Verkooptechniek: Hoe krijg je de juiste beslisser te spreken

Hoe krijg je als verkoper een afspraak met degene die het in dat bedrijf voor het zeggen heeft. Zoals het hoofd inkoop dat nooit tijd heeft, of de directeur/eigenaar die zich laat afschermen door zijn…
Backdoor-selling (de inkoper passeren en toch verkopen)

Backdoor-selling (de inkoper passeren en toch verkopen)

Wanneer je als zelfstandige ZZP'er of verkoopmedewerker er niet in slaagt om rechtstreeks de inkoper of directeur van een potentiële klant te overtuigen om bij jouw toponderneming afnemer te worden, z…
Zorg regelmatig voor nieuwe klanten, anders ga je failliet

Zorg regelmatig voor nieuwe klanten, anders ga je failliet

Ook indien je als bedrijf niet wilt groeien, is het toch belangrijk constant nieuwe klanten aan te trekken. Om de eenvoudige reden dat de omzet bij bestaande afnemers kan afnemen. En ook is het niet t…
Meer winstgevende omzet via sterke oprechte klantenbinding

Meer winstgevende omzet via sterke oprechte klantenbinding

Als u wilt dat de klant de volgende keer opnieuw een aankoop doet, dient u aan klantenbinding te doen. Dat doen detaillisten vaak met klantenkaarten en spaarzegeltjes enz. Maar klantenbinding kan ook…
Behandel klacht begripvol + klantvriendelijk voor meer omzet

Behandel klacht begripvol + klantvriendelijk voor meer omzet

Een begripvolle klantgerichte klachtenbehandeling leidt tot een grotere omzet. Als u producten en/of diensten verkoopt, is het onvermijdelijk dat er af en toe klachten komen van de afnemers. Hoe commu…
Koopverleiding via nepkorting, lokprijs of koppelverkoop

Koopverleiding via nepkorting, lokprijs of koppelverkoop

Om de aandacht te trekken van de consument, worden door winkeliers, supermarktketens, autodealers, reisbureaus enz. dikwijls onrealistische lokprijzen ingezet, zodat de klant de drempel van de winkel…
Gepubliceerd door Robbie op 20-02-2011, laatst gewijzigd op 24-07-2016. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.