Robbie » Specials » Verkopen
Robbie: Informatie van A tot Z

Gratis verkoopcursus voor iedereen met gezond verstand

Gratis verkoopcursus voor iedereen met gezond verstand Verkopen is zo essentieel in ieders leven, dat iedereen zich in de basistechnieken moet verdiepen. Omdat we met verkoopkennis ook eerder gewiekste verkooppraatjes en babbeltrucs doorzien. En omdat we ons hele leven dingen van anderen gedaan moeten krijgen, dus onszelf moeten verkopen. Bestudeer daarom de onderstaande verkooptechnieken en verkoopstrategieën, en je leven wordt een stuk eenvoudiger en goedkoper. Een gratis verkoopstudie voor u. En dat is geen slim verkooppraatje, maar een eerlijk advies.

Gratis verkoop studie

Als je wat van een ander wilt moet je een strategie uitdenken. Zonder enige reden een salarisverhoging vragen heeft weinig zin. Welke argumenten kan ik aanvoeren, waarmee ik de ander kan overtuigen, zonder dat die ander boos wordt. Want gelijk hebben heeft alleen zin als je het ook krijgt. Dus breng je argumenten op dusdanige manier, dat je manager zich ongemakkelijk voelt als hij toch je verzoek moet afwijzen.

Verkopen doen we de gehele dag

Hoe verkoop ik het m'n (schoon)ouders dat ze weer op m'n kinderen willen passen. Hoe krijg ik het van m'n buurman gedaan dat hij z'n stereotoren niet zo hard zet, of dat we samen een nieuwe schutting in de tuin laten zetten. Wat moet ik doen om in het bestuur van de vereniging te komen. Zo maar een paar verkoopargumenten dat u deze pagina goed bestudeerd.

Vraag altijd meer dan je hoopt te ontvangen

De tegenpartij zal meestal afdingen op datgene wat je vraagt. Dus vraag vooral bij materiële zaken meer dan waarop je mikt. Vraag 30% korting al je 15% wil hebben, om maar een voorbeeld te noemen.

Klachten zijn verkoopkansen

Je zult pas echt indruk maken op een ander (een klant) indien je een terechte klacht naar tevredenheid oplost. Want met service en goede garantie laten we zien dat we een betrouwbare partner zijn die beloftes nakomt. Dat veroorzaakt ook positieve mond-tot-mond reclame. En mond-tot-mond reclame is de beste en goedkoopste vorm van promotie voor een bedrijf.

Procentsommen

Handelsrekenen en procentsommen vormen niet het leukste aspect van een commercieel beroep. Toch zul je bijvoorbeeld moeten begrijpen dat als een product onder het BTW-tarief van 21% valt, het BTW-deel van de verkoopprijs geen 21 doch 17,6% is.
Met de 80/20-regel sneller inzicht, slimmer en slagvaardiger

Met de 80/20-regel sneller inzicht, slimmer en slagvaardiger

De 80/20-regel (of 20/80-regel) heeft veel invloed op ons. Het is een natuurwet die van toepassing is op mensen en bedrijven. Als je beseft dat de 80/20-regel een realiteit is, geeft het zelfvertrouwe…
Veel geld verdienen als zelfstandig handelsagent

Veel geld verdienen als zelfstandig handelsagent

Je werkt tot nu toe bij een fabrikant of groothandel, en weet alles van de markt en de producten. Op een dag komt je baan in gevaar, maar je kent wel een buitenlandse fabrikant, die nog geen afzet hee…
Verkooptechniek: Bij een nieuwe klant heb je maar één kans

Verkooptechniek: Bij een nieuwe klant heb je maar één kans

Zaken doen is mensenwerk. Vaak wordt de order gegeven door een stamklant die we al jaren kennen en waarmee we een goede relatie hebben opgebouwd. De contacten vinden dan dikwijls plaats in vriendschap…
Gevecht fabrikant tegen detaillist gunstig voor consument

Gevecht fabrikant tegen detaillist gunstig voor consument

Fabrikanten van merkartikelen distribueren via groothandel, grossiers, dealers, detaillisten. De fabrikant wil graag controle en macht uitoefenen op deze groep directe afnemers. Hij wil het "Recht van…
Slinkse verkooptruc: 21% BTW-korting is ongepaste misleiding

Slinkse verkooptruc: 21% BTW-korting is ongepaste misleiding

Als u 100 verdient en uw collega 115, ontvangt uw collega 15% meer salaris dan u. Maar u ontvangt in dat geval 13% minder dan die collega. Ook het btw-bedrag berekenen is een kwestie van logisch d…
Koopverleiding door slimme psychologische verkoopprijzen

Koopverleiding door slimme psychologische verkoopprijzen

Iedereen snapt dat een shirt met een verkoopprijs van 29,90 in feite dertig euro kost. Maar we worden toch eerder verleid tot aankoop als de winkelprijs 29,90 bedraagt. Daarentegen verkoopt een he…
Met sterke argumenten afdingen op prijs, en korting krijgen

Met sterke argumenten afdingen op prijs, en korting krijgen

Afdingen en onderhandelen over de publicatieprijs is steeds gebruikelijker. Veel verkopers zijn bereid (extra) korting te geven, mits u daar wel om vraagt. Maar u dient wel enkele logische regels in a…
Wees als ZZP'er of bedrijf slimmer dan je concurrent, en win

Wees als ZZP'er of bedrijf slimmer dan je concurrent, en win

Als de marktsituatie, conjunctuur, en de klantenvraag voor je bedrijf gunstig zijn moet je er vaak snel van profiteren, want economische meewind heb je niet constant. Je kans voorbij laten gaan, doord…
Goede klantenservice noodzakelijk voor elke onderneming

Goede klantenservice noodzakelijk voor elke onderneming

Negatieve publiciteit over je bedrijf is dodelijk. Niet alleen moet het imago van je product goed zijn, maar er mogen ook niet te veel klachten over je klantenservice. Klanten gaan twijfelen als er ke…
Beloon je vaste klanten voor hun trouwe koopgedrag

Beloon je vaste klanten voor hun trouwe koopgedrag

Als vaste klant van een winkel verwacht men extra service van de winkelier of filiaalhouder. De trouwe klant koopt immers al geruime tijd en is geen toevallige passant die uit noodzaak een eenmalige a…
Hoge korting vaak misleiding en geen garantie op lage prijs

Hoge korting vaak misleiding en geen garantie op lage prijs

Korting is voor ons consumenten vaak nog belangrijker dan de uiteindelijk te betalen prijs. Een hoog kortingspercentage of kortingsbedrag suggereert immers dat de verkopende partij minmaal verdient aa…
Verkopen is mensenwerk, dus respect en aandacht voor klant

Verkopen is mensenwerk, dus respect en aandacht voor klant

Ook in zaken gaat het om mensen die elkaar moeten en willen begrijpen. Je kunt wel de goedkoopste zijn, maar als de klant jou de order niet gunt krijg je die opdracht echt niet, en toont hij jouw sche…
Bezoek je vaste klant alleen als die er voordeel bij heeft

Bezoek je vaste klant alleen als die er voordeel bij heeft

Sommige klanten vinden het prettig dat je ze regelmatig bezoekt voor een verkoopgesprek. Andere afnemers vinden het juist vervelend en nemen liever zelf het initiatief voor een afspraak. Scheer dus ni…
Gelijk hebben is niet genoeg, het gaat om gelijk krijgen

Gelijk hebben is niet genoeg, het gaat om gelijk krijgen

Je kunt gelijk hebben dat je salarisverhoging moet ontvangen, maar als je chef die mening niet deelt schiet je met dat gelijk "hebben" weinig op. Het is daarom niet alleen belangrijk dat je gelijk heb…
Beter resultaat door klantgerichte klachtenbehandeling

Beter resultaat door klantgerichte klachtenbehandeling

Een goede klantvriendelijke klachtenbehandeling leidt tot een grotere omzet. Als u producten en/of diensten verkoopt, is het onvermijdelijk dat er af en toe klachten komen van de afnemers. Hoe communi…
Meer winst en omzet via sterke oprechte klantenbinding

Meer winst en omzet via sterke oprechte klantenbinding

Als u wilt dat de klant de volgende keer opnieuw een aankoop doet, dient u aan klantenbinding te doen. Dat doen detaillisten vaak met klantenkaarten en spaarzegeltjes enz. Maar klantenbinding kan ook…
Zo communiceer je een moeilijke boodschap

Zo communiceer je een moeilijke boodschap

Een vervelende mededeling, slecht nieuws of een moeilijk onderwerp. Hoe brengen we zo'n lastige boodschap. Soms is het verstandig het moeilijke bericht zo snel en duidelijk mogelijk te brengen. In een…
Tijdwinst met Time-management en vooral door gezond verstand

Tijdwinst met Time-management en vooral door gezond verstand

Er is een groot verschil tussen geld en tijd. Tijd kun je niet sparen en je kunt het niet lenen. Tijd moet onmiddellijk worden besteed anders is het definitief verloren. Iedereen heeft 24 uur tijd per…
Bij te weinig nieuwe klanten ga je failliet

Bij te weinig nieuwe klanten ga je failliet

Ook indien je als bedrijf niet wilt groeien, is het toch belangrijk constant nieuwe klanten aan te trekken. Om de eenvoudige reden dat de omzet bij bestaande afnemers kan afnemen. En ook is het niet t…
Backdoor-selling (de inkoper passeren en toch verkopen)

Backdoor-selling (de inkoper passeren en toch verkopen)

Wanneer je als zelfstandige ZZP'er of verkoopmedewerker er niet in slaagt om rechtstreeks de inkoper of directeur van een potentiële klant te overtuigen om bij jouw toponderneming afnemer te worden, z…
Uw schriftelijke offerte maakt vooral uw concurrent sterker

Uw schriftelijke offerte maakt vooral uw concurrent sterker

Het uitbrengen van een schriftelijke offerte is te vergelijken met het spelen in een casino. We kunnen winnen, gelijkspelen, maar ook verliezen omdat onze zwart-op-wit prijsopgave door de aanvrager mi…
Vraag altijd veel korting anders betaal je veel te veel

Vraag altijd veel korting anders betaal je veel te veel

Bij onderhandelingen moet je altijd meer vragen dan je hoopt te krijgen. De biedende partij zal immers nooit gelijk akkoord gaan, en met een ongunstiger tegenvoorstel komen. Vandaar dat huizen een vra…
Gepubliceerd door Robbie op 23-01-2011, laatst gewijzigd op 09-07-2017. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.

Bronnen en referenties
Schrijf mee!