De kunst van het verleiden, van partner tot zinloze aankoop
Verleiding van de een door de ander is een natuurfenomeen, dat we niet alleen bij de mens, maar bij vrijwel alle diersoorten waarnemen. Seksuele verleiding is de oervorm van verleiden met de meest verstrekkende gevolgen namelijk voortplanting en instandhouding van de soort. Maar de mens kent meerdere vormen van begeerte waartoe hij eveneens verleid kan worden. Er zijn ontelbare oogstrelende aantrekkelijke zaken op gebied van juwelen, dure reizen, auto's, kleding, tassen. Veel daarvan zijn dermate onbelangrijk dat menigeen ze graag zou inruilen voor een betere gezondheid.
Verleiden of verleid worden
De natuur zorgt ervoor dat levende wezens elkaar verleiden tot seksuele activiteit, met als doel dat er nageslacht wordt geproduceerd om de soort in stand te houden. Bij de mensen lijkt het de vrouw te zijn die door stereotiep verleidelijk gedrag, en vormen de man zover weet te krijgen. Echter vaak nadat de man, dankzij z'n testosteron hormonen de nodige jagersacties en kracht heeft laten zien. Bij veel diersoorten is het echter het mannetje dat, bijvoorbeeld gehuld in prachtige verentooi met kleuren, het vrouwtje weet te verleiden. Maar tevens lokken bloemen via kleuren en geuren de insecten om op die manier de soort in stand te houden. Kortom verleiding al om.
Verleiden tot kopen
In onze samenleving proberen mensen voortdurend van andere mensen dingen gedaan te krijgen waarvan ze zelf beter worden. Door middel van lokprijzen probeert het zakenleven en middenstand ons producten te verkopen die we eigenlijk niet nodig hebben. Een lokprijs is niet alleen laag, maar dikwijls ook misleidend vanwege allerlei noodzakelijke toeslagen die verzwegen worden. Want de nieuwe keuken kan dan wel gunstig geprijsd zijn, maar daar komen altijd nog bij de installatiekosten, loodgieterskosten, kosten van de elektricien en het montagebedrag. Dat geldt ook voor de goedkopere kapsalon waar je beter niet een gel in je haar kan laten smeren vanwege de extra euro's die je hiervoor dienst te betalen. En de prijsvechters op luchtvaartgebied kunnen er ook wat van met hun voordelige vluchten.
Verleiden tot overhaast beslissen
In alle sectoren proberen verkopers de kopers te verleiden tot snelle aankoop van goederen en diensten. Wees echter altijd extra op uw hoede als men verlangt dat u snel uw handtekening zet, want dan schuilt er dikwijls een adder onder het gras. De verkoper probeert dan misbruik te maken van de adrenaline die u heeft als gevolg van de moois dat u wil aanschaffen en de extra korting die wellicht zojuist heeft bedongen. Hij beseft dat het ijzer gesmeed moet worden als het heet is. Realiseer u echter dat het niet de zogenaamde korting is waar het om gaat, maar de uiteindelijke netto prijs die u dient te betalen. In menige bedrijfstak werkt men namelijk met kunstmatig hoge brutoprijzen, om de handelaar de mogelijkheid te geven een misleidende korting aan u te geven.
Verleiden tot snoepen
Een grote verleiding in onze welvaartsmaatschappij is al het lekkers dat we overal op elk moment kunnen aanschaffen en verorberen. Velen kunnen geen enkele maat meer houden op het gebied van alcohol, suiker en vettigheid, met alle schadelijke lichamelijke gevolgen van dien. Onze gezondheid is daarmee niet gediend en ook niet onze schoonheid die immers nodig is om succes te hebben bij de oervorm van verleiden.